Mobiliteit

Groen kiest voor een duurzame mobiliteit in Schoten op maat van de mensen. Leefkwaliteit is het uitgangspunt. We geven de voorkeur aan leefruimte in plaats van gebruiksruimte.

Een goed mobiliteitsplan dient voor ons het kader te scheppen voor een duurzame mobiliteit. Dit houdt in dat we ons verplaatsen op een efficiënte, veilige en duurzame wijze. Hiervoor zet Groen in op het STOP principe. Eerst stappers, dan trappers, dan openbaar vervoer en dan pas de privé wagen.

• We kiezen in de zone Markt en Paalstraat voor een aangenaam winkelwandelgebied waar voetgangers en fietsers de dienst uitmaken en dat goed bereikbaar is met het openbaar vervoer.
• Een goede fietsinfrastructuur, comfortabele fietspaden, voldoende fietsstallingen, fietsstraten en veilige schoolroutes zorgen ervoor dat de fiets voor velen terug de eerste keus wordt.
• Veiligheid primeert in de evaluatie van ons wegennet. Daarom maken we werk van conflictvrije kruispunten, verkeerslichten met voorrang voor voetgangers en fietsers en fietssluizen. We realiseren goed ingerichte zones 30 en een betere signalisatie aan obstakels. We vermijden vrachtverkeer door woonzones en een hanteren een sterk handhavingsbeleid.
• Als Groen Schoten zijn we er van overtuigd dat door het uitwerken van een goede modal shift de bouw van de A102 door Schoten niet nodig wordt. Hiervoor worden de fietsroutes naar Antwerpen en de doorstroming van het openbaar vervoer geoptimaliseerd.

Lokale Realisaties

Vrije fietsdoorgang in de Paalstraat

Met de fiets door onze Schotense winkelstraat 'De Paalstraat' rijden is geen sinecure. Daarom vragen we als groenen al jaren om maatregelen te nemen voor meer fietsveiligheid. Een van onze voorstellen om het parkeren op de laad- en loszones richting marktplein te verbieden (uitgezonderd laden en lossen), werd in 2016 besproken en in 2017 uitgevoerd.

Op zich een goede maatregel ware het niet dat de gemiddelde automobilist, ofwel zijn verkeersreglementen niet kent ofwel moedwillig de wet blijft negeren.
In de gemeenteraad van februari 2018 brachten we dit probleem terug aan bod. Men beloofde extra belijning aan te brengen en overtreders streng aan te pakken. We zijn benieuwd. Indien dit nog niet helpt is de enige oplossing om deze 8 plaatsen gewoon af te schaffen.

Als groen blijven we er van overtuigd dat dit een eerste stap is om van de paalstraat een aangename en vooral veilige winkelstraat te maken voor voetgangers en fietsers.

Lees meer ›