Aankoop SUV politievoertuig jent klimaatplan

25 November 2019

Aankoop SUV politievoertuig jent klimaatplan

De N-VA/VLD meerderheid koopt een nieuwe politiewagen ter vervanging van een oudere. Hun keuze valt op een Volkswagen Tiguan 2 l met benzinemotor (op de foto zelfde auto van politie Charleroi). Een SUV die 43.301 euro kost en onze Schotense klimaatambities tart!

Waarom de keuze voor zo'n energieverslindende auto?
Door de hype van de SUV’s is er een enorme stijging in CO2-uitstoot. Een sports utility vehicle (SUV) is een auto met een verhoogde bodemvrijheid en de capaciteit om passagiers te vervoeren, zoals een stationwagon, in de meeste gevallen gecombineerd met off-road-techniek in de vorm van vierwielaandrijving (4WD).

  • Vorig jaar was één verkochte auto op drie in België een SUV.
  • SUV-achtige modellen verbruiken 15 tot 30 procent meer.
  • Greenpeace Belgium wijst erop dat de ecologische voetafdruk van alle auto’s die in 2018 in België zijn verkocht gelijk staat aan een kwart van onze volledige jaarlijkse CO2-uitstoot als we hun hele levenscyclus in rekening brengen.
  • De autosector stootte vorig jaar op haar eentje meer broeikasgassen uit dan alle landen van de Europese Unie samen.

In het kader van de burgemeestersconvenant en het SECAP (klimaatplan), met als doelstelling 40% CO2-reductie in Schoten tegen 2030, dient de politie voor ons over te schakelen naar een uitrusting met minder uitstoot. De politie kan kiezen voor een andere wagen zonder dat de werking in het gedrang komt. Bijvoorbeeld een hybride of een elektrische wagen.

Maya De Backer (gemeenteraadslid Groen): "Met Groen gaan we principieel niet akkoord met de aankoop van een SUV! Ik stel voor om dit agendapunt te verdagen en dat de politie een nieuw klimaatwaardig voorstel doet aan een volgende gemeenteraad".

 

Het voorstel tot verdaging wordt niet gevolgd. Er wordt beloofd om in de toekomst hybride en elektrisch te kiezen omdat de politie een voorbeeldfunctie heeft.
Een zwaktebod voor Groen. We stemmen tegen de aankoop van deze SUV.

We staan met onze visie niet alleen. Onlangs verscheen in Mo een interview met Mike Berners-Lee, specialist broeikasgassen aan de Universiteit van Lancaster. Berners-Lee heeft de cijfers om het te duiden: "Wereldwijd komt na de energiesector niet langer de zware industrie op de tweede plaats, wel de terreinwagen... De terreinwagen is een klimaatkiller".
Lees het interview met Mike Berners-Lee

Berners-Lee: "Waarom verlangt iedereen die het zich kan veroorloven plots naar een SUV, ook al wonen we in landen met geasfalteerde wegen? Maar het omgekeerde is ook waar: als er een sociaal stigma rust op de SUV, dan verliest dat type wagen zijn glans. Dan wordt het gênant en pijnlijk om in zijn wagen rond te rijden".